2013. december 31., kedd

Best of 2013

Best of olvasmányaim 2013


Itt találjátok év végi összesítésemet. Mi volt 2013 legjobb könyve? Melyik volt a legszebb borító? Ki volt a kedvenc főszereplőm? Itt az idei lista. Ezúttal is azokat a könyveket vettem számításba, amiket idén olvastam (függetlenül a megjelenése évétől vagy attól, hogy írtam-e már róla értékelést). Vannak pozitív és negatív rekorderek is. Lássuk!
  • 2013-ban általam olvasott legjobb könyv: 1. George R. R. Martin: A Tűz és Jég dala sorozat kötetei 2. Stephenie Meyer: A burok 3. Tammara Webber: Easy - Egyszeregy
Itt azt néztem, melyik volt az, amit nagyon nehezen tudtam letenni, amiért még éjszaka is képes voltam olvasni, mikor a szemem már majdnem kifolyt... Nos, több ilyen is volt. Annyira lehetetlen volt a döntés, hogy 1-3. helyezettet hirdetek. az első helyen pedig nem egy kötet áll, hanem az egész sorozat, mert közvetlenül egymás urán olvastam a részeket, így számomra az egész egy hatalmas egybefüggő történet.
Cassandra Clare: Pokoli szerkezetek trilógia 3. – A hercegnő
  • A legjobb angolul olvasott könyv: Cassandra Clare: The infernal devices Clockwork Princess 
Már nagyon vártam és még a magyar megjelenés előtt olvastam angolul. Jó lezárása volt a sorozatnak. Értékelést majd akkor írok róla, ha már magyarul is olvastam.
  • A legjobb magyar könyv: Helena Silence: Enigma 
Csak néhány magyar író művét olvastam idén, közülük ez tetszett legjobban.
  • A legjobb YA (young adult) könyv: Jennifer L. Armentrout: Obszidián
Sok jó YA könyvet olvastam idén, így nagy volt a verseny, de végül ezt választottam, mert tetszett és azonnal akartam a folytatást.
Armentrout, Jennifer - Obszidian - kemény borítós
  • A legjobb new adult könyv: Tammara Webber: Easy - Egyszeregy
  • A legjobb disztópia: Veronica Roth: A beavatott / A lázadó
Tetszett a világfelépítés, a komoly helyzetek és a romantikus szál is. Fordulatos, izgalmas, rejtélyes könyv. A karakterek jól kidolgozottak és fejlődőképesek. 
  • A legjobb posztapokaliptikus könyv: Kemese Fanni: A napszemű Pippa Kenn
Szerencséje van a könyvnek, ugyanis idén ebből a kategóriából egyetlen könyvet olvastam, így sikerült a legjobbnak lennie, mert egyébként nem lett nagy kedvencem (értékelést hamarosan írok róla).
  • A legjobb fantasy: George R. R. Martin: A Tűz és Jég dala (Trónok harca) sorozat
  • A legjobb romantikus könyv: Stephanie Perkins: Anna és a francia csók
  • A legjobb történelmi könyv: Anya Seton: Elizabeth I-II.
Kevés történelmi könyvet olvastam idén, ezt és néhány másikat, közülük ez volt számomra a legemlékezetesebb. Sajnáltam szegény főhősnőt, és szurkoltam, hogy forduljon már jóra a sorsa.
  • A legjobb realista regény: Jay Asher: Tizenhárom okom volt...
Mivel idén kevés olyan könyvet olvastam, ami a való világban játszódik (nem fantasy és nincsenek benne különleges képességekkel rendelkező szereplők, sem kitalált lények, pl. vámpír, vérfarkas, boszorkány, tündér, stb), így ez a könyv lett közülük a befutó. Kicsit keserédes, de elgondolkodtató.
  • A legjobb első rész (sorozatnyitó): Ally Condie: Matched – Egymáshoz rendelve
A sorozat első kötete nagyon egyedi volt, ez a rész még tetszett. Szépen fel volt építve a szerelmi szál, titokzatos volt, kiszámíthatatlan, a karakterek is emlékezetesek voltak. Nagy reményeket fűztem a folytatáshoz, de nem kellett volna. :(
  • A legjobb folytatás kötet: Marie Lu: Prodigy - Született tehetség
Az első kötet jó volt, a folytatás is hozza az első részben megszokott színvonalat, sőt, nekem még jobban tetszett, mint az első. Csak így tovább! Már várom a harmadik részt.
  • A legjobb befejező kötet (sorozatzáró): Kerstin Gier: Smaragdzöld (Időtlen szerelem 3.)
Nagyon tetszett az egész sorozat, a harmadik kötet pedig méltó lezárása volt. Azt kaptam, amit vártam és minden titokra fény derült.
  • A leghumorosabb könyv: Leiner Laura: A Szent Johanna Gimi sorozat
Itt most nem szeretnék egy kötetet kiemelni, mert mindegyik vicces volt. Oldalakon keresztül hangosan nevettem. A sorozat egyes köteteiről részletes kritikát 2014-ben írok (most épp az utolsó könyvet olvasom, ha végeztem vele, jön az értékelés).
  • A legjobb komoly témájú könyv: Mary E. Pearson: Az imádott Jenna Fox
Tetszett, mert egyedi volt, rejtélyes és elgondolkodtató. És nem volt benne olyan hangsúlyos a szerelmi szál. Holtversenyben az Easy című könyvet is ide venném.
  • A legdrámaibb könyv: Tammara Webber: Easy – Egyszeregy (Ha a Tűz és Jég dala sorozatot nem számítom, mert ott minden kötetben vannak drámai helyzetek és fordulatok)
Egyszerűen sokkolt, mikor kiderült Lucas múltja. Szegény... De nem csak ez az egy jelenet volt drámai benne, hanem sok felkavaró, érzelmes, ugyanakkor komoly témát boncolgató része van a könyvnek. Engem nagyon megérintett.
  • A legszomorúbb könyv (amin sírtam): Gregory Hughes: A holdat az égről... (Ha a Tűz és Jég dala sorozatot nem számítom, mert ott szinte minden kötetben van kiért sírni.)
Szép ifjúsági könyv, igazi értékeket közvetít, de szomorú a vége. Sajnáltam az egyik szereplőt.
  • A legbrutálisabb jelenet: ami Brienne-nel történik (George R. R. Martin: Varjak lakomája)
Nem akarok spoilert írni, elég annyi, hogy szegény Brienne-re már a Kardok viharában is rájárt a rúd (pl. medvével küzdött selyemruhában), itt viszont.... aki olvasta, tudja, mire gondolok (Maró) … pfúúú, de durva volt!!!
  • A legjobb csata/harcjelenet: A feketevízi csata (George R. R. Martin: Királyok csatája) / Gregor Clegane és Oberyn párbaja (George R. R. Martin: Kardok vihara)
Nálam ez a két jelenet a top2, egyelőre nem tudok dönteni. Így választottam egy csatajelenetet és egy párbajt is. Nem akarok spoilerezni, olvassátok el!
  • A legfordulatosabb könyv: egyértelműen George R. R. Martin: A Tűz és Jég dala sorozat kötetei, de a Vámpírakadémia sorozat is remekelt e téren.
Itt most nem tudnék csak egy könyvet említeni, mert mindegyikben vannak olyan előre nem várt események és fordulatok, hogy tátva maradt a szám.
  • A legjobb női főszereplő:
    1. Rose Hathaway (Richelle Mead: Vámpírakadémia sorozat)
    2. Waverly (Amy Kathleen Ryan: Ragyogás)
    3. Lena (Helena Silence: Enigma)
Mivel idén elkezdtem újraolvasni Richelle Mead sorozatának köteteit, így most újra előtérbe került nagy kedvencem, Rose. Az idei új olvasmányaim közül egyik főszereplő lányt se sikerült ennyire megkedvelnem, de azért van két új kedvencem is.
  • A legjobb férfi főszereplőLucas (Tammara Webber: Easy)
Hűha, ütős kategória és nagyon sokat gondolkodtam, kit is kedveltem legjobban a főszereplő fiúk közül. És itt most csak olyanok közül választottam, akik nem csak „a főszereplő lány pasija“ szerepet töltik be, hanem magának a könyvnek főszereplői vagy társfőszereplői, de mindenesetre központi karakterek. Szóba jöhetett tehát Day (Legend-Prodigy), Ky (Matched trilógia), Xander (Reached), Yves, Zed (Lélektársak), Gideon (Időtlen szerelem), Tucker Avery (Cynthia Hand: Angyalfény) Lucas (Tammara Webber: Easy), Négyes/Tobias (Veronica Roth: A beavatott / A lázadó), Clay Jensen (Jay Asher: Tizenhárom okom volt) és még sokan mások. Négyes és Lucas között nagy volt a verseny, de végül így döntöttem. Lucas óriási kedvenc lett, és legalább annyira fontos szereplő a könyvben, mint Jacqueline.
  • A legjobb női mellékszereplő: Lissa Dragomir (Richelle Mead: Vámpírakadémia sorozat)
Kedves, aranyos, ugyanakkor erős és elszánt lány, igazi nemes, aki szeretteiért sok mindenre képes. Nagy teher nehezedik a vállára, hisz ő a családja utolsó tagja. És szinte testvéri szeretet, valamint erős lélekkötelék fűzi Rose-hoz. Ugyanolyan kedvelhető karakter, mint a főhős, de teljesen más jellem.
  • A legjobb férfi mellékszereplő: Christian Prescott (Cynthia Hand: Angyalfény) és Magnus Bane (Cassandra Clare könyvek)
Bár Tucker-párti vagyok, egészen megkedveltem Christiant a trilógia második részében, Magnus pedig örök kedvenc marad.
  • A legjobb „pasi“: Tucker Avery (Cynthia Hand: Angyalfény) és Négyes/Tobias (Veronica Roth: A beavatott / A lázadó)
Tuckert már az Angyalsors óta szeretem, a trilógia második részében azonban fájdalmasan kevés szerepet kapott. Négyes pedig az első részben vagány, a második részben Tobiasként érzelmes, de mindig lehet rá számítani. Nehéz lett volna választani, ezért marad a holtverseny.
  • A legjobb „gonosz“ / ellenség: Sebastian Verlac/Jonathan (Cassandra Clare: A Végzet ereklyéi) szerintem még Valentine-nál is jobb főgonosz, érdekes karakter.
  • A legegyedibb karakter: Tyrion Lannister (A Tűz és Jég dala), de ebből a sorozatból sok mindenkit tudnék még említeni...
  • A legrosszabb/legidegesítőbb karakter: Nora Grey (Becca Fitzpatrick: Crescendo)
Itt nem úgy értem, hogy ki a leggonoszabb, legkegyetlenebb vagy legellenszenvesebb figura, mert attól még lehet jól megalkotott karakter. Itt azt értem, hogy ki volt számomra a legjellemtelenebb szereplő, a legkidolgozatlanabb figura. Az első helyezett Nora, aki nem is annyira kidolgozatlanságával, mint butaságával hívta fel magára a figyelmemet. Elképesztő, mennyire tyúkeszű volt a sorozat második részében. Olyan dolgokra nem jött rá, amik már kilométerekről ordítottak. Annyira idegesítően bugyuta volt, hogy elnyerte a legidegesítőbb karakter címet. Remélem, a folytatásban nem lesz ilyen butácska. 
  • A legjobb szerelmespár: Tris és Tobias/Négyes (Veronica Roth: A beavatott)
  • A legjobb szerelmi háromszög: Will – Tessa – Jem (Cassandra Clare: Pokoli szerkezetek)
Ahogy Tessa mindkét fiút nagyon szereti, de másképpen, és ahogy a két srác viszonyul egymáshoz: igaz barátsággal, majdnem testvéri szeretettel, az elég ahhoz, hogy ezt a szerelmi háromszöget keserédessé és drámaian gyönyörűvé varázsolja. 
  • A kedvenc állatszereplő: Szellem, Nyár /rémfarkas/ és Drogon /sárkány/ (A Tűz és Jég dala)
Na itt tényleg nem tudtam dönteni. Szellem és Nyár többször is megmentették gazdájukat, de Szürke Szél, Lady/Hölgy, Nymeria és Borzaskutya is ügyes, okos állat (volt), de ők nem szerepeltek annyit a könyvekben, mint ez a két rémfarkas. Drogon pedig a három sárkány közül a legnagyobb, legerősebb, legvagányabb, de a másik kettőt (Viserion, Rhaegal) is szeretem. Szóval tulajdonképpen itt kilenc állatot is felsorolhatnék.
  • A legszebb írásmód: Stephenie Meyer: A burok
  • A legjobb világfelépítés: George R. R. Martin: A Tűz és Jég dala
  • A legjobb függővég: Richelle Mead Vámpírakadémia sorozatának kötetei mind erős függővéggel zárulnak, de talán A halál csókja viszi a prímet.
  • A legszebb/legjobb borító:
    1. Amy Kathleen Ryan: Ragyogás
    2. Cyn Balog: Fairy Tale - Tündérszerelem
    3. Cat Patrick: Forgotten – Úgyis elfelejtem
Hatalmas volt a verseny a legszebb borító címért, mert rengeteg gyönyörű kiadványt volt szerencsém olvasni idén. Egyet képtelenség lett volna kiválasztani, ezért inkább három dobogós helyezést adtam (ez sem volt könnyű ám, elhihetitek).
  • A legrosszabb/legcsúnyább borító: Richelle Mead: Véreskü
    A külcsíny sok esetben nincs összhangban a belső tartalommal. Sokszor tapasztaltam már, hogy a gyönyörű címoldal elcsábít és egy kevésbé jó sztorit kapok felejthető karakterekkel. Viszont az ellenkezője is előfordul: Richelle Mead: Vámpírakadémia sorozatának kötetei kaphattak volna szebb, kifejezőbb borítót, mert a belső tartalom fantasztikus, de a Lélektársak sorozat külleme is lehetne szebb, mert úgy több ember érdeklődését felkeltené.
  • A legnagyobb (pozitív) meglepetés: Joss Stirling: Lélektársak – Phoenix
Az első rész tetszett, de nem volt olyan eget rengető, a második könyv viszont felülmúlta a Sky-t, meglepően jó lett.
  • A legnagyobb csalódás: Ally Condie: Reached – Célhoz érve
Sokkal-sokkal többet vártam. A remek első rész és egy szörnyen összevissza folytatás után reméltem, hogy hátha méltó befejezést kap a történet, de... pff, el nem tudom mondani, mekkora csalódás volt! Egy (a másodikhoz hasonlóan) lapos és kidolgozatlan befejező részt kaptam. A második részt is ideírhattam volna. Mindkettő borzalmas volt!
  • A 2013-ban általam olvasott legrosszabb könyv: Ally Condie: Crossed - Összefonódva
Nincsenek rá szavak... Olvassátok el a kritikámat vagy magát a könyvet, és megtudjátok, miről beszélek... Kínszenvedés volt olvasni, ezért csak mazochistáknak ajánlom.
  • 2014 legjobban várt könyve: Marie Lu: Champion - Bajnok (Legenda 3.) és Kiera Cass: The One - Az egyetlen (Selection - A párválasztó 3.) 


1 megjegyzés:

Carrie Rudolph írta...

Hú, nagyon jó könyvek vannak a listádon! Jó párat én is tervezek elolvasni.

Megjegyzés küldése

Template by:

Free Blog Templates