2018. augusztus 30., csütörtök

Chanda Hahn: Bűbájtalan

Chanda Hahn: Bűbájtalan

(Balszerencsés tündérmese 1. )

Fülszöveg:
Mina Grime az iskola lúzere, egészen addig a napig, amíg meg nem menti a suli legmenőbb pasijának az életét egy iskolai kiránduláson. Egy csapásra minden megváltozik, a lány hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és minden lépését a szerencse kíséri. De mikor már a dolgok nem is mehetnének jobban, Mina édesanyja bejelenti, hogy elköltöznek. Mina kérdőre vonja édesanyját, aki kénytelen elmondani a családi titkot. Mina Grime valójában a Grimm testvérek leszármazottja, és egy átok terheli őt, mely generációról generációra öröklődött. Vannak rések, ahol az emberek és a tündérek világa összeér, ezen a mesevilág lényei átszöktek, és az emberek bosszantásával múlatják az időt. Mikor az emberek megelégelték, alkut kötöttek a varázslényekkel. Azok megígérték, hogy ha az emberek végigjátsszák az összes mesét, és sikeresen befejezik a történeteket, visszamennek saját világukba. Ám a mesék gyűjteménye egyszer csak életre kelt, és saját maga kezdte irányítani a történeteket, megnehezítve ezzel az emberek dolgát. Olyannyira, hogy bár a Grimm testvéreknek több mint 170 mesét sikerült végigjátszani, nem tudták mindet befejezni. Így öröklődött az átok generációkon át. Most Minán a sor, hogy belépjen a mesevilágba és megtörje az évszázados átkot…

Véleményem:
Várólistacsökkentésem újabb eleme került a kezembe. Évek óta megvan, és tulajdonképpen már nem is emlékeztem, milyen típusú könyv. Olvasás közben így teljesen ismeretlen vizekre evezhettem, még a fülszöveget se nagyon olvastam el. És milyen jó kis sorozatra bukkantam! Ahhoz képest, hogy semmi extrára nem számítottam, elég kellemes meglepetés ért. Azóta utánanéztem, hogy ez egy 5 részes sorozat, melynek magyarul sajnos csak három része jelent meg és a többit a Maxim kiadó (a kedvezőtlen eladási adatokra hivatkozva) nem is tervezi megjelentetni. Sajnálom, mert engem érdekelne a többi rész is.

Szeretem a mesefeldolgozásokat, ezért nagyon örültem, hogy itt is egyféle mesékkel foglalkozó világ tárult elém. A főhősünk, Mina egy eléggé balszerencsés tinédszer, aki folyton leégeti magát ügyetlenségével. Ez sok humoros jelenet forrása volt a könyv elején. Nos, ezek a poénok hol tényleg viccesek voltak, hol azonban erőltetettek, nem mindegyiket tudtam élvezni. Aztán kiderült, hogy mi az oka Mina szerencsétlenségének és innentől kezdve felpörögtek az események, kezdett izgalmas lenni a történet. Már a fülszöveg is elárulja, hogy Mina a Grimm fivérek leszármazottja, és most rajta a sor, hogy megtörje a családi átkot és végigjátssza a meséket. Minának a varázskönyv segít, hogy elérhesse a célját, vagyis túlélje a Grimm-átkot és megtörhesse. 
Kapcsolódó kép
Ilyennek képzelem a varázskönyv egyik megjelenési formáját
Ebben a részben a Jancsi és Juliska, illetve a Piroska és a farkas c. mese kerül előtérbe, de találkozhatunk A brémai muzsikusokkal is. Nekem nagyon tetszettek ezek a megoldások, ötletes volt, ahogyan a klasszikus mesék a modern világban módosult formában megjelennek. Izgalmas, fordulatos és érdekes történetet kaptunk a végére, kedvet is kaptam a második rész olvasásához. 

Aranyos volt a romantikus szál is. Mina odavan az iskola jó pasijáért, akivel egy véletlen? baleset révén közelebb kerül. Brody figurája kedvelhető és aranyos volt, bár kicsit gyorsan alakultak ki küztük az érzelmek. A könyv végi fordulat itt is okozott egy kis kavarodást. Aztán ott van még a másik srác, Jared: titokzatos, vagány karakter, róla is jó volt olvasni, színesebbé tette a könyvet a karaktere. Mina barátnőjét, Nant is kedveltem, szórakoztató jelenség. Az anyuka reakcióit kicsit eltúlzottnak éreztem, de érthető, hisz csak meg akarta védeni a lányát. 
Kapcsolódó kép
Mesék (köztük a Piroska)


Az írónő stílusa könnyed, fiatalos. A megfogalmazás nem bonyolult, könnyen követhető. Már említettem, hogy vannak benne poénok, melyek nem mindig elég viccesek, de értékelem a prübálkozást. A szereplők közötti párbeszédek is jól sikerültek. Összességében elég jó az ábrázolásmód, a leírások is elég képszerűek. Mina a nézőpontkarakterünk E/3-ban, így az ő fejébe látunk bele leginkább, sokszor együtt tudtam vele érezni. Tetszett a barátnőjéhez való viszonya és a történet során végbement személyiségfejlődése: ügyetlen kamaszlányból határozott, tettrekész csaj lett, persze van még hova fejlődnie így is. 

A könyv külső megjelenése szép, a borítókép is esztétikus, bár kicsit halvány. Tetszik, hogy a Piroska-történetre a borítón szereplő lány piros kapucnija, és a mesebeli jelleget erősítő, cirádás, csillagos-díszes betűk is jól mutatnak a borítón. A könyv belül is jól néz ki, tetszik a betűtípus, kellemes olvasni. Két este alatt elolvastam. Nem olyan vastag, így könnyen lehet fogni, nem nehéz kézben tartani. Nem figyeltem fel egetverő hibákra és fordítási bakikra sem a szövegben.

Mindent egybevéve örülök, hogy rátaláltam erre a sorozatra. Biztos vagyok benne, hogy el fogom olvasni a másik két magyarul megjelent részt is, sőt, ha azok is jók, akkor a két utolsó részt is bevállalom. Ajánlom azoknak, aki szeretik a mesefeldolgozásokat, az ártatlan romantikus szállal fűszerezett young adult fantasy történeteket. 

Értékelés:
Tartalom, történet, cselekmény, világfelépítés: 5/5
Karakterek: 5/4
Stílus, leírás, ábrázolásmód, humor: 5/4
Borító, küllem: 5/4

Összesen: 20/17

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Template by:

Free Blog Templates