2019. február 14., csütörtök

John Green: Teknősök végtelen sora


John Green: Teknősök végtelen sora

A tizenhat éves Azát sosem hozta igazán lázba a szökevény milliomos, Russel Pickett utáni nyomozás, de miután százezer dolláros pénzjutalom forog kockán, legjobb és legvakmerőbb barátnőjével, Daisyvel buzgón kutatni kezd utána. Együtt próbálják megtalálni az utat először is Pickett fiához, Davishez.

Aza minden erejével igyekszik. Próbál jó gyerek, jó barát, jó tanuló és még jó detektív is lenni, miközben sötét belső gondolatai spirálként tekerednek köré. 

John Green, az Alaszka nyomában, a Katherine a köbön, a Csillagainkban a hiba, és a Papírvárosok díjnyertes szerzőjének várva várt új könyve kíméletlen őszinteséggel meséli el Aza történetét. 

A Teknősök végtelen sora ragyogó regény szerelemről, akaraterőről és egy élethosszig tartó barátságról.

Régóta terveztem már, hogy olvasok valamit Jonh Green-től, mert láttam filmen a Papírvárosokat és a Csillagjaiban a hiba c. filmet is, melyek az író műveiből készült adaptációk, de eddig még nem volt hozzá szerencsém, hogy olvashassam valamelyik könyvét. Ezt a régi mulasztásomat szerettem volna pótolni ezzel a könyvvel. Összességében véve vegyes érzelmeim vannak vele kapcsolatban. 

A történet nem nyűgüzött le teljesen. Bár lényegében tetszett, sok helyen untatott, nem éreztem, hogy lenne benne egy fő cselekményszál. Olyan volt, mintha több különálló történet futna: Aza betegsége, a szerelmi szál, a milliomos eltűnése és a barátság szál. Ezek néhol összefutottak, de alapjában véve mégis az volt az érzésem, hogy az író kicsit elvesztette a főkuszt, és nem tudta, miról is akar írni igazán. Természetesen olyan részek is voltak, ahol kifejezetten élveztem a könyvet, de a cselekmény vontatottságával és a végkifejlettel elégedetlen vagyok. 
Képtalálat a következőre: „aza holmes john green”
Forrás: Pinterest
Ami igazán érdekes volt, az Aza betegsége. Nagyon jól érzékeltette a szerző a mentális zavar ördögi körét, jó volt belelátni a lány fejébe és próbálni megérteni, mi zajlik le benne. Hihetetlenül profin oldotta meg a szerző, ezeket a részeket éreztem a legkidolgozottabbnak. Jó volt a barátság szál is, értettem a felvetődő problémákat és konfliktusokat, bár  a szereplőkkel nem tudtam azonosulni. 

A karaktereket nem nagyon kedveltem, Daisy jelenléte valamiért mindig rossz érzéssel töltött el, Aza pedig magától értetődően idegesítő volt, bár őt legalább érdekesnek találtam. Aza anyukája az agyamra ment a féltő gondoskodással, ugyanakkor megértettem, hogy aggódik a lányáért és tehetetlennek érzi magát a gyerek betegségével szemben. Davis és az öccse karaktere tetszett, sajnáltam őket az apjuk miatt. Nagyon élveztem Davis verseit, ez a művészi hajlam még különlegesebbé tette a könyvet. 
Kapcsolódó kép
Forrás: Pinterest
Az írásmód egyedi, igazán különleges. Az író tehetsége megmutatkozik többek között a témaválasztás rizikósságában, a karakterek mélységében és sokrétűségében, a kapcsolatok ábrázolásában, a leírások érzékletességében. A szerző egyedi stílus és a szereplők átlagostól eltérő látásmódja miatt emlékezetes marad számomra a könyv annak ellenére, hogy nem sikerült teljes mértékben megszeretnem.

A könyv külső megjelenése elnyerte a tetszésemet, a borító színe és az egymásba tekeredő teknősök spirálja szinte hipnotizál. Illik a regény tartalmához, utal Aza mentális betegségére, és a könyvben is elhangzó teknősök példára. Esztétikus és különleges a borítókép. Kifejezetten jól sikerült a magyar kiadás, szép és igényes kivitelezésű.
Képtalálat a következőre: „aza holmes john green”
A külföldi kiadás borítója
Tetszett a könyv komoly mondanivalója és az, ahogyan többféle problémát is feldolgoz: szól a mentális problémáról, a kamaszszerelemről, a nem zökkenőmentes, de igaz barátságról,  a pénzről és arról, hogy milyen előnyei és hátrányai vannak a gazdagságnak. De szól ez a könyv a családi kapcsolatokról, a testvéri szeretetről és a gyász feldolgozásáról is. A romantikus szál aranyos volt, bár kicsit többet vártam volna tőle érzelmi téren. 

Mindent egybevéve tetszett a regény, legnagyobb problémám a cselekmény hiányával volt, a többit meg tudom bocsátani. Ajánlom az ártatlan romantikát kedvelőknek, akik szeretik a komoly témákat feldolgozó realista YA regényeket. Azoknak fog tetszeni, akik nem pörgős cselekményre és körömrágósan izgalmas sztorira számítanak, hanem elgondolkodtató, elmélkedős történetet keresnek. 

Értékelés
Történet, cselekmény: 5/3.5
Karakterek: 5/4
Leírás, ábrázolásmód: 5/5
Borító, küllem: 5/4.5

Összsesen: 20/17

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Template by:

Free Blog Templates