2014. február 11., kedd

Jamie McGuire: Az őrző


Jamie McGuire: Az őrző 
(A Sötétség és Fény angyalai trilógia első kötete)

A Rhode Island-i Providence városának békebeli árnyékában Nina Grey váratlanul Menny és Pokol összecsapásának középpontjába csöppen. Miközben keservesen igyekszik megbirkózni édesapja nemrégiben bekövetkezett halála miatti gyászával, véletlenül- vagy legalábbis ő ezt hiszi - megismerkedik Jared Ryellel. Bár a fiatalember lehengerlően jóképű megjelenése és titokzatos képességei kellemesen elterelik a figyelmét, hamarosan világossá válik, hogy Jared többet tud Nináról, mint a Brown Egyetemen a barátai. Amikor már több a kérdés, mint a válasz, Jared mindent kockára tesz, hogy megtartsa a lányt, akinek megmentésére született, éspedig úgy, hogy elárulja a titkot, amelynek megőrzésére felesküdött. Amikor Nina apjának korábbi társai követni kezdik Ninát a sötétben, a lány ráébred, hogy az apja nem az az ember volt, akinek hitte, hanem egy tolvaj, aki démonoktól lopott. Szeretné kideríteni, mi az igazság apja halála körül, s eközben olyasmire bukkan, amire álmában sem gondolt, és amire a Pokolnak égető szüksége van, a kulcs azonban egyedül Nina birtokában van.

Jamie McGuire neve ismerősen csenghet a Veszedelmes sorscsapás (később írok róla értékelést) kedvelőinek. Kíváncsi voltam, mit alkotott az írónő előtte. Úgy tudom, Az őrző a szerző korábbi műve és egy trilógia első része. A könyvet egyébként karácsonyra kaptam, ezúton is köszönöm a "Jézuskának". Nagy vonalakban a történetről: Nina nemrég vesztette el édesapját, és a temetésről hazafelé tartva megismerkedik egy fiúval, akivel végül egy taxiban utazik. A fiú, Jared ettől kezdve többször felbukkan az életében és egyre gyanúsabbá válik. Olyan, mintha követné Ninát és hirtelen mindig ott terem, mikor épp szükség van rá. Nina követeli Jaredtől a teljes igazságot, de nem biztos, hogy fel van készülve rá... 

Többet nem írok a sztoriról, mert a fülszöveg is elég részletes, gyakorlatilag a könyv tartalmának felét elmeséli. Engem nem értek nagy meglepetések a regény olvasása közben. Jared kilétét előre lehet sejteni, a könyv kiszámítható, sok helyen viszont logikátlan. A világmagyarázat nekem nem volt elég, sok kérdés merült fel bennem, ezeket majd lentebb a spoileres részben kifejtem. Összességében maga a cselekmény nem nyűgözött le annyira, mert nem volt sem eredeti, sem fordulatos, meglepő vagy kiszámíthatatlan. Átlagos, szórakoztató, de semmi extra. A könyv afféle new adult és urban fantasy keverék, tehát a valódi világban, a jelenben játszódik, viszont szerepelnek benne különféle lények, illetve különleges képességekkel rendelkező figurák. 


Alapvetően két cselekményszálon fut a történet. Egyik a szerelmi szál, ami a könyv nagyobbik részét teszi ki, a másik az angyalos-démonos, Nina apjának titkos ügyei után nyomozós szál. Akciódús jelenetek nem nagyon vannak a könyvben, szóval aki olyasmit szeretne olvasni, hogyan csapnak össze a Menny és a Pokol légiói, az nem ezt a könyvet keresi. A pokol-témát csak afféle mellékszálnak tekintettem, nem volt annyira hangsúlyos. Itt nagyon sok hiányosságot éreztem, nem volt jól felépítve a világ. Nem tudni, a démonoknak milyen erejük van, ők tudnak-e például teleportálni, vagy csak emberi módon közlekednek (de az ajtó magától kinyílik előttük, stb.). Mire képesek, miért akarják megszerezni azt a bizonyos tárgyat? A tárgy mire való, hogy került Nina apjához? Miért nem elég, ha megszerzik azt a dolgot, miért akarnak még ártani Ninának (ez teljesen értelmetlen volt). A módszereikkel sem voltam tisztában: miért csak a végén lendültek támadásba olyan eszközökkel, addig miért nem? Nem hiszem, hogy Nina azelőtt annyira nagyon védve lett volna, hogy a rosszakarói ne tudtak volna a közelébe férkőzni. Az angyalok fajtáiról, feladatairól, képességeiről is olvastam volna még, mert ez így nem volt számomra kerek egész. Úgy érzem, ezek a részletek nincsenek eléggé kidolgozva. Valószínűleg az írónő az érzelmi-szerelmi részre koncentrált, a tiltott szerelem kérdéseire, a démoni fenyegetés csak háttérként, töltelékként szolgált. 


Ami viszont tetszett, az az érzelmek ábrázolása volt. Már a mű elején éreztem ezt a hatást. Gyönyörű kifejezéseket használ a szerző, és remekül érzékelteti Nina fájdalmát, keserűségét, az apja elvesztése felett érzett gyászt. Aztán Nina vívódása, Jaredhez fűződő érzelmeinek fokozatos kialakulása, Ryan miatti bizonytalansága mind-mind átérezhető, szépen tárja elénk az írónő ezeket az érzelmeket. A megfogalmazás nagyon szép, kifejező.


A karakterekkel viszont nem voltam kibékülve, főleg Ninával. Ő ugyanis határozatlan, kissé naiv, és nem túl okos lány. Nem mondom, hogy buta, mert azért azt nem állíthatom, de sokszor logikátlanul cselekszik, azt hiszi, jót tesz, közben fájdalmat okoz másoknak. Kapcsolata az anyjával nem túl jó, felületes, inkább amolyan elviselik egymást típusú, emiatt kicsit sajnáltam. Nina egy gazdag egyetemista lány, aki apja szeme fénye volt, így kicsit elkényeztetett lett. Úgy érzi, apja elvesztésével nem maradt senki, aki szeretné, de mint kiderül, tévedett. Ezen kívül Ninában semmi különleges nincsen, nem is értem, Jared miért szerette meg ennyire.


Jared jóval szimpatikusabb figura volt Ninánál. Eleinte tetszett, hogy olyan titokzatos srác, aztán pedig a személyisége is megfogott, bár ez a karaktertípus nekem már túl rendes, túl önzetlen. Egy kicsit kellett volna csak visszavenni a jófiúságból és akkor jó lett volna. Őt sajnáltam néha, és nem értettem Nina döntését, mert semmi értelme, logikus magyarázata nem volt annak, amit tett. Claire, Jared húga az elejétől fogva szimpatikus volt, bár eleinte ellenségesen viselkedett Ninával. Erős, határozott, belevaló, kemény csaj ő, aki jelentős fejlődésen megy keresztül a történet során, de sosem hazudtolja meg önmagát. Nagyon kedveltem. Jared öccse, Bex és anyja, Lilian, valamint Nina barátnői, Kim és Beth is rokonszenves figurák voltak. Beth igazi jó barátnő, mindig jól látta a helyzetet és segíteni akart Ninának, még akkor is, amikor a lány makacskodott. 


Nina másik "udvarlója", Ryan egyáltalán nem volt szimpatikus. Sejtettem, hogy az írónő gondoskodó, jó barát színében szerette volna feltüntetni Ryant, de engem roppant módon idegesített a karaktere. Megtetszik neki Nina, kifejezi az érzéseit a lány iránt, de miután többször is elutasítást kap, még továbbra is teper. Nekem nem a kitartó, szerelmes férfi, hanem a gazdája után állandóan koslató, levakarhatatlan, lihegő pincsikutya jutott róla eszembe. Csak annyi különbséggel, hogy Ryan nem körülrajongta Ninát, hanem állandóan beleszólt az életébe, gúnyolta és meg akarta szabni, mikor, mit, hogyan tegyen. Már olvasni is fárasztó volt róla! Ha nekem lenne a való életben egy ilyen ismerősöm, rövid úton megszakítanám vele a kapcsolatot. Egy idegesítő, féltékenykedő pasas, aki olyan busz után fut, ami nyilvánvalóan nem veszi fel. Elviselhetetlen volt, már húztam a számat, mikor megláttam a nevét a lapokon. Nina ezzel szemben imádta, sőt még egy ponton el is bizonytalanodott miatta, ezen persze jól kiakadtam, mert előtte semmiféle arra utaló jelet nem láttam, hogy Ninának egyáltalán tetszene Ryan. 


Spoiler! Jó pár logikátlanságot, hibát észrevettem a könyvben. Nem értem, miért kellett bele az, hogy Ninának hirtelen megtetszik Ryan, nem illett a történetbe. Nem volt logikus és nem is zavart be annyira a sztori alakulásába. Ki lehetett volna hagyni. Nina akkor is teljesen eszementen viselkedett, mikor szakított Jareddel. Oké, hogy csak a fiú családjának biztonságát tartotta szem előtt, de teljesen értelmetlen volt. Az ellenségek már így is tudják, hol lakik Jared anyja; ha Nina szakít a sráccal, akkor hirtelen már nem fogják tudni? Nem értem, hogyan védhetné meg őket ez a lépés. Meg egyébként is: Jared és a testvérei tudnak magukra vigyázni! Nem csak oktondi volt Nina, hanem kegyetlen is Jareddel. Nem elég, hogy a fiú szenvedett miatta, hanem még az ő szenvedését is el kellett viselnie (mivel érzi a lány hangulatát, érzéseit), az pedig már tényleg túlzás volt, hogy Ryan-nel kezdett "járni". Ezt sem éreztem logikusnak, hisz ha Nina tudja, hogy Jared érzi az ő érzéseit, akkor miért feltételezi azt, hogy a srác elhsizi, hogy ő beleszeretett Ryanbe? Hiszen érzi, hogy nem! Akkor miért kell a színjáték? Mi értelme? Ehhez hasonló logikai bakiktól hemzseg a könyv. Arról nem is beszélve hogy a nagy gonosz démonok állítólag nem tudják elkapni Ninát az iskolában vagy a kollégiumban, vagy a kocsmában, mert Jared valahol a közelben van. Meg hogy emberekkel végeztetik a piszkos munkát? Akkor miért nem bíztak meg egy embert, hogy magát egyetemistának kiadva támadja meg Ninát vagy vegye el tőle a gyűrűt, mikor Jared épp nincs a közelben (mert pl. kinn ül a kocsijában a kollégium előtt)? Olyan, mintha a gonoszoknak nem lett volna elég eszük. A dramaturgia sem volt az igazi: érdekes módon az ellenségek nem mesterkednek semmiben, amikor Nina éppen az érzelmeivel küzd, és nem lépnek addig akcióba, míg Nina le nem rendezi magában a szerelmi problémáit. Milyen érdekes! Az ellenségek egyszerűen gagyik voltak, érthetetlen motivációkkal, tisztázatlan képességekkel. Nagyon hiányoltam a magyarázatokat. Spoiler vége!

A borító tetszik, sejtelmes, rejtélyes, homályos, kissé sötét - pont mint a könyv hangulata. Tökéletesen illik hozzá. A háttal álló, titokzatos férfi alakja is hangsúlyozza a mű sejtelmességét. Az erdő az egyetlen, ami sehogy sem illik a könyvhöz, mert egy jelenet sem játszódik erdőben, ezt furcsának találom, de a borítóképen jól néz ki az erdős háttér, úgyhogy ez nem zavart annyira. Maga a könyv minősége nagyon igényes, egy-két helyesírási hibától, elgépeléstől eltekintve tetszik a kivitelezése. A fedőlap és a hátlap is szép, a mű betűtípusa pedig esztétikus, jó nagy, a sorközök szellősek, így nagyon könnyű volt olvasni és nem bántotta a szememet. Összességében egy szépen megírt, érzelemgazdag történetet kaptam, de telítve sok bizonytalansággal, logikai bukfenccel, hiányzó magyarázattal, egy-két idegesítő szereplővel, és nevetséges ellenségekkel, akiket nehezen tudtam komolyan venni. Ennek ellenére a folytatásokra is igényt tartok, mert - bár nem hinném, hogy a sorozat a kedvencem lesz - remélem, a következő részekben több magyarázatot kapok. 


Értékelés
Tartalom, történet: 5/3
Szereplők: 5/4
Nyelvezet, stílus: 5/5
Borító: 5/4

Összesen: 20/16

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Template by:

Free Blog Templates