Lauren Oliver: Delírium
"Kilencvenöt nap,
és védett leszek. Nem tudom, fájni fog-e a kúra. Túl akarok lenni rajta. Nehéz
türelmesnek maradnom. Nehéz nem félni, amíg nem vagyok biztonságban, habár a
delírium eddig még elkerült. Mégis aggódom. Állítólag a régi időkben az emberek
megőrültek a szerelemtől. Ez a legelvetemültebb gyilkos a világon: akkor is
végez az áldozattal, ha megérinti, és akkor is, ha nem."
Lauren Oliver munkásságára a Mielőtt elmegyek
című regénye kapcsán figyeltem fel, az a könyve ugyanis nagyon belopta magát a
szívembe. Ezek után kíváncsian kezdtem el olvasni a Delírium trilógia
első részét, egy elgondolkodtató és gyönyörűen megírt történetre számítottam.
Szerencsére nem kellett csalódnom.
A történetről:
A Delírium a külföldön manapság oly divatos
disztópia műfajához tartozik, tehát egy kitalált jövőbeli, elnyomó társadalmat
mutat be. A könyv alaphelyzete ötletes, eredeti, és elgondolkodtató. Lauren
Oliver egy általa alkotott világba kalauzol minket, ahol a szerelmet halálos
betegségnek tekintik, ami "öl, butít és nyomorba dönt". Van ellene ellenszer
és tizennyolc éves kora környékén mindenkinek meg kell kapnia a kezelést,
nehogy megfertőződjön. Főhősünk Lena néhány hónap múlva lesz tizennyolc éves és
már várja a kúrát. Szerencsésnek érzi magát, hogy a delírium eddig elkerülte, a
szerelem nem vette el az eszét. Már alig várja, hogy végre védett legyen.
Előtte azonban egy másik megmérettetésen kell részt vennie: a kiértékelésen.
Attól, hogy milyen teljesítményt nyújt, milyennek állapítják meg a kiértékelők
Lena személyiségét, attól függ majd, milyen fiút választanak leendő férjének. A
kiértékelés azonban nem úgy alakul, ahogy Lena eltervezte...
Az írónő által kreált világ nagyon tetszik (ezt nem
úgy értem, hogy egyetértek vele és szívesen élnék ott, hanem hogy ügyesen
alkotta meg a szerző), jól ki van dolgozva. Pontos, logikus, minden szépen meg
van benne magyarázva, érthető és kicsit még hihető is. A hatást erősítik a
fejezetek elején található idézetek (a könyv kitalált világában létező
kiadványokból idéz Oliver). Nagyon tetszettek a versek, gyerekdalok,
könyvrészletek, melyekből kiderül, hogyan és miért lett ilyenné a világ,
valamint hozzájárulnak ahhoz, hogy az olvasó az adott világ történetét,
hangulatát könnyebben el tudja képzelni. Különösen jó megoldásnak tartottam,
hogy a szerző részletesen, szinte ráérősen írta le az érzelmeket, gondolatokat
(pl. 3-4 oldalon keresztül írja le, amint a szereplő benyit valahová és
körülnéz, vagy elindul valahová), ez mégsem ment a történet rovására. A
cselekmény ettől nem lett kevesebb, érzelmi téren viszont sokkal-sokkal többet
adott a mű.
A szereplőkről:
Központi szereplőnk, az alacsony, magát nem túl
szépnek tartó Lena olyan lány, akinek elmondták, hogy édesanyja a delírium
áldozatává vált (nem használt nála a kezelés, végül öngyilkos lett).
Unokatestvérét, és annak férjét pedig azzal vádolják, hogy szimpatizánsok (a város
határain kívül, a Vadonban élő, kikezeletlen ún. Veszetteket támogatja, akiknek
a kormányzat egyébként még a létezését is tagadja). A múlt árnyai nem hagyják
nyugodni Lenát, egész életében érezte magán a bélyeget, amit családjának bűnös
története sütött rá. Éppen ezért várja már a kezelést, nem akart olyan
veszélybe kerülni, mint az anyja, akit tönkretett a betegség. Egy lány, akibe
beletáplálták azt, hogy a jelen világ rendjét minden szabályával együtt fogadja
el és tekintsen bűnösnek, rossznak, tiltottnak mindent, ami a szabályoktól
eltér, most kénytelen mindent megkérdőjelezni. A könyv címe lehetne nyugodtan
"Lena ébredése" is, hisz a lány most kezd feleszmélni, most látja
csak meg, milyen hamis világban élt, és mindenütt hazugságok veszik körül. Erre
barátnője, Hana és egy új ismerőse, Alex ébreszti rá. Lena megmagyarázhatatlan
vonzalmat kezd érezni Alex iránt és attól tart, őt is megtámadta a kór...
Ilyennek képzelem Alexet |
Harmadik fontos szereplőnk Hana, aki igaz barátnője Lenának. Egy ideig eltávolodnak egymástól, mikor Hana már kezd tisztán látni, de Lena még nem. De aztán barátságuk új erőre kap és tisztább, őszintébb barátság lesz, mint valaha. A két szerethető főhőshöz hasonlóan nekem Hana is szimpatikus volt. Ő is olyan egyszerű lány, mint Lena, de ő szép, gazdag, magabiztos, ugyanakkor nagyon jó barátnője Lenának. Hana kezdi először megkérdőjelezni a rendszer helyességét és tiltott dolgok után vágyódni, pl. zene, fiúk társasága, bulik. Ezeknél a részeknél is érdekes volt Lena gondolatait olvasni, hogy hogyan viaskodik önmagával, mit gondol ezekről a dolgokról, Hana megváltozásáról, eltávolodásáról, lázadásáról, a veszélyekről, és hogyan próbálja meggyőzni magát arról, amit hinnie-éreznie kellene. Végül kiderül, hogy Lena még Hananál is bátrabb és mer cselekedni.
A mellékszereplők is érdekesek annak ellenére, hogy legtöbbjük már ki van kezelve, tehát némiképp elveszítette az egyéniségét. Carol néni élete a főzés és mosogatás, takarítás állandó körforgásává zsugorodott, férje csak barkácsol, eszik és alszik. Rachel, Lena nővére valaha elkapta a delíriumot, de ma már ő is, akkori szerelme is "meggyógyult" és ma már boldogok a saját párjukkal, akivel összepárosították őket. Az a legtragikusabb az egészben, hogy a kikezeltek mennyire nem tudják, mit vettek el tőlük. Ők így "boldogok", nem éreznek semmit, olyanok, mintha csak takaréklángon pislákolnának. Élik az unalmas kis életüket és elégedettek vele, de olyan, mintha robotpilótára lennének kapcsolva: a fő funkciók működnek, de semmi változatosság. Nincs az életükben igazi szeretet, igazi boldogság és ezért még hálásak is. Ugyanakkor ők is félnek (pl. a rendfenntartóktól), még akkor is, ha nem követtek el semmit. Állandó félelemben vannak tartva, hogy engedelmes, jó polgárok maradjanak. Sajnáltam őket, mert nem is tudják, milyen szánalmas az életük. Érdekes karakter volt Grace, tetszett az az érzelmi szál is, ami Lenát a kis unokatestvéréhez kötötte.
Az írásmódról:
Lauren Oliver gyönyörűen ír. Olyan csodálatos
hasonlatokat és varázslatos szóképeket használ, hogy én már gyakorlatilag
szépirodalomnak tekintem a műveit. Az érzelmek szinte kiúsznak a lapokról
egyenesen az olvasó szívébe. Engem nagyon megérintett, miközben olvastam, és
még most is a hatása alatt vagyok, pedig már napokkal ezelőtt befejeztem.
Teljesen meg tudtam érteni Lenát, követtem a gondolatait, átéltem a
bizonytalan, megmagyarázhatatlan, sokszor ambivalens érzéseit. Nemcsak az
érzelmeket tudja átható erővel közvetíteni az írónő, hanem a történet
mondanivalóját is sikerül úgy átadnia, hogy az ne legyen szájbarágós. Nagyon
szép gondolatokat fogalmaz meg és elgondolkodtat. Tetszettek a leírások is,
szemet gyönyörködtetően, festőien mutatta be Oliver a természet, a táj,
az ég, a tenger szépségeit. A könyvben különböző értékek is megjelennek, az
egyéniség, a barátság, a szeretet és a szerelem, a szabad akarat, valamint a
művészet értékei is. A zene, a tánc és a költészet is feltűnik a műben mint
tiltott dolgok, de olyasmik, amikre az ember vágyik. Úgy, ahogy boldogságra,
szeretetre, barátságra, szabadságra.
Ami miatt igazán tetszett a könyv, az az, hogy nem
csak egy szál erős benne, hanem az összes. Ötletes volt a disztopikus rész,
maga a világ, a kúra, a megváltozott emberek, a háttértörténet, de nagyon
szerettem a szerelmi szálat is, mert édes volt, hihető, kedves és fokozatosan
építkező. De nem volt elhanyagolva a Lena-Hana barátság sem, ebben a témában is
voltak hullámvölgyek és magaslatok egyaránt. Tetszett, hogy Hanának is van
egyénisége, problémái, nem csak olyan kirakatbábu-szereplő, aki csak azért
kell, hogy a főhős tudjon kinek siránkozni. Ki volt dolgozva a családtagokkal
való kapcsolat is, és érzékelhető volt, hogy Lenának mindenkivel kicsit más a
viszonya. Nagyon erős érzelmi vonalat képviselt az anya-lánya szál, melynek
reményeim szerint lesz még folytatása a későbbi kötetekben. Nagyon érdekes és
szívszorító volt olvasni, hogyan élte meg Lena édesanyja elvesztését, milyen
bizonytalan és különféle érzések kavarognak benne a történtek miatt.
Külföldi borító |
A könyv külleme elnyerte a tetszésemet, de nem olyan
különleges, vagy gyönyörű, hogy megkapja a maximum pontot. A borítón látható
lány lefelé néz és az arca sem látszik teljesen, ez érzékelteti, hogy egy lány
áll a történet középpontjában, aki bizonytalan és kissé félszegen lehajtja a
fejét, mintha szégyenlős vagy bűnös lenne. Az, hogy a lány nem visel ruhát,
nekem a kiértékelésen viselt átlátszó köpenyt juttatja eszembe és azt az érzést
kelti, hogy ebben a társadalomban minden látható, mindent tudnak az emberről. A
borítókép tehát nagyon illik a könyvhöz, a kiadványra pedig a Cicerótól
megszokott jó minőség jellemző. Szép, nagy, könnyen olvasható betűtípus,
igényes külső, jó kötésminőség, remek fordítás és csak néhány apró nyomdahiba.
Összegezve: Lauren Olivernek egy nagyon jó könyvet sikerült összehoznia. Szerettem, mert megvan benne minden, ami egy jó ifjúsági disztópiához kell: az érzelmeket és a gondolatokat remekül közvetíti, gyönyörűen megírt, izgalmas történet sok-sok igazán érzelemdús cselekményszállal, szerethető, egyedi karakterekkel, valódi jellemfejlődéssel és kissé kegyetlen, mégis reménykeltő függővéggel. A folytatásokról hallottam jót is, rosszat is, annyi biztos, hogy kíváncsi vagyok rájuk és el fogom olvasni a trilógia másik két részét is, mert nagyon megszerettem az írónő stílusát.
Értékelés:
Tartalom (történet, világfelépítés): 5/5
Szereplők (karakterábrázolás, érzelmek): 5/5
Írásmód (stílus, nyelvezet, leírások, fordítás): 5/5
Borító, küllem: 5/4
Összesen: 20/19
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése