2018. november 5., hétfő

Érints meg! (antológia)

Érints meg! ... lelki cseppek hétköznapokra

Szerelemfalatkák, lelki cseppek hétköznapokra!
Mit tennél, ha mindig ott éreznéd a bőrödön a lelki társad fizikai sérülését,
és minden életben hozzá vezetne az utad?
Vagy ha boszorkányként el tudnád lopni a húgod arcát?
Milyen érzés lehet szoborként beleszeretni egy élőbe?
Vágytál már méhek közé az első randin, álmodoztál a szerelemről francia utcákon?
Milyen színű lehet a hiány, a szerelem, a vágy?
Tizenhét novella, tizenhét szívdobogtató történet!
A szerelem sokféle: néha érzéki és szenvedélyes, máskor derűs, gyakran keserédes, de mindenképpen csodálatos.
Az antológia első fele a fantázia világába kalauzol el, míg a második fele a valóságban mutatja be, milyen lenyűgöző, ha valaki elrabolja a szíved.
Az Érints meg! pályázat tizenkét nyertes írása.
A kötetet tovább gazdagítják On Sai, Helena Silence, Kemese Fanni, , Róbert Katalin és Rácz-Stefán Tibor novellái.
Engedj a csábítás bűvöletének!

Szeretek novellákat olvasni, bár mostanában kevés időm van rá, ami akad, azt pedig inkább szórakoztató regényekre fordítom. Viszont nagyon megörültem, mikor meghallottam ennek a novelláskötetnek az ötletét, már akkor tudtam, hogy ezt én nem hagyhatom ki. Nem bántam meg, remek írásokkal találkoztam ebben a kötetben.

Az antológia az érintés témája köré épül, tehát nagyrészt romantikus novellákat tartalmaz. A kötet két részre van osztva, fantasy novellákra és a reális világban játszódó alkotásokra. Mindkét csoportban voltak igazi gyöngyszemek és kevésbé emlékezetes alkotások. Ezúttal az értékelésem is kicsit rendhagyó, hiszen nem regényről van szó. Külön értékelem a könyv küllemét, az írásmódot, a történetet és a karaktereket viszont nem tudom a szokásos rend szerünt, hiszen tizenhét különböző műről van szó. Tehát a könyvbéli novellák cselekmyénye, karakterei, stílusa összesen szerezhet 15 pontot, majd kifejtem bővebben, melyik novella hogyan és miért tetszett, illetve felállítok egy rangsort, kiemelve a kedvenceimet.

A novelláskötet külső megjelenése mesés. Gyönyörű a borító, tetszik a fehér háttér és az egyszerű, letisztult, de igencsak sokatmondó illusztráció. Tetszik, hogy a rajz fekete-fehér és csak a virág, meg a levele van színnel kiemelve. Mondjuk én a levél zöldjét lehet, hogy kihagytam volna, az üzenetét viszont értem: piros-fehér-zöld utal arra, hogy ezek magyar szerzők művei. Tetszik az alcím, elég kreatív, a tipográfia is látványos. A novellák kezdőoldala előtt megjelenő illusztrációk nagyon szépek, kifejezőek, ami hozzájárul az írások keltette hangulat erősítéséhez. A kiadvány minősége igényes, nem nagyon találtam benne elírási, tördelési hibákat. Gratulálok a kiadó munkatársainak a szép munkáért.

Hál' Istennek a külcsín mellett a belbecs is figyelemre méltó. Nem is tudom, hol kezdjem, annyiféle érzést és élményt nyújtott a kötet. Számtalan jobbnál jobb történet, kedvelhető, kidolgozott karakterek, gyönyörű gondolatok, érzékletes leírások és csodás mondanivaló. A novellák között nagyon sok jó van, vannak még jobbak és zseniálisak is, és csak 2-3 volt, ami valamiért nem fogott meg, bár azoknak is voltak értékelhető mozzanatai.

A könyvben található novellák:
I. A fantázia szárnyain
On Sai: Utálom a hétfőt
Sebestyén Kinga: Azok, akik vagyunk
Nyírő Szabina: Kristálykastély
Róbert Katalin: Holdvilág piknik
V. K. Bellone: Tajték
Csikász Luca: Lélekbe vésve
Kiscsatári Zsófia: Éjfél
Kemese Fanni: Emléket a fejedből

II. Életed életem
Helena Silence: Álmomban, egy életben
Eszes Rita: Ajtók
Istók Anna: Frissen pigmentált bűneink
Novák Vica: (Át)hangolókulcsok
Itvás Éva: A filmrajongó lány különös betegsége
Rácz-Stefán Tibor: Ó, Rómeó!
Miklóssy Niki: Merülés
Nagy Roxána: Zsongás
Misz Anna: Színteória

A töltelékek: 5/3
Az "egynek elmegy", egyszer olvasós fajta. Ezek azok, amelyek valamiért nem érintettek meg, nem tudtam megszeretni, de nem voltak rosszak, csak közepesek. Igazán rossz novella nem volt a könyvben, maximum csak olyan, ami az én ízlésvilágomtól távolabb áll, ezért nem lettem a rajongója. Kicsit tölteléknek éreztem ezeket a műveket, mintha az lett volna a cél, hogy: "Passzírozzunk már be ettől meg ettől a szerzőtől is egy írást, mert húzónevek. Nem baj, ha régi novella, meg nem sikerült olyan jól, kicsit leporoljuk, javítgatjuk, jó lesz az bele." Szerencsére, ebből kevés volt:

17. On Sai: Utálom a hétfőt
Tényleg nem tudom, mi volt ez. Se mondanivalója, se igazi cselekménye, se izgalom, se romantika. Egyes helyeken nem értettem, ki hol van, mit csinál, nem tudtam elképzelni a jeleneteket. A szereplők mozgatása nagyon furcsa volt, nem jött be a stílus sem, a karakterek pedig felejthetőek. Nem tudtam szeretni.
16. Róbert Katalin: Holdvilág piknik
Ez sem tetszett annyira, nem igazán történt benne semmi, de legalább volt benne néhány poén. Nem tudtam megkedvelni a szereplőket.

A kicsit jók: 5/3.5
Ezek az írások tetszettek, de nem értek el igazán a szívemig, ne kérdezzétek, miért. Nem tudom az okát. Hiányzott belőlük valami, ami megragad és fogva tart.
15. Misz Anna: Színteória
Aranyos, kedves, megható történet a mostanában oly divatos LMBT témában. Sajnos semmi több.
14. Kiscsatári Zsófia: Éjfél
Nem történik benne semmi, csak egy pasi éjszaka körbejár a házában. Persze közben gondolkodik és sok mindent megtudunk az életéről, családjáról, de valamiért nem kedveltem meg senkit a karakterek közül, így nem is érdekelt a sorsuk. Érdekes volt a narrációs mód és erős a hangulatfestés.

A jók: 5/4
Tetszettek, de nem voltak száz százalékosak a következő novellák. A szerzőknek gratulálok, nagyszerűen írnak. Remélem, olvashatok még tőlük.
13. Miklóssy Niki: Merülés
Átéreztem a lány problémáját, megértettem az érzéseit. Szép a megfogalmazás, de több fordulatot vártam volna.
12. Istók Anna: Frissen pigmentált bűneink
Istók Anna írásának művészi bája nagyon tetszett, főként a cselekményt hiányoltam, de az érzések és a hangulat, amit keltett, lenyűgöző volt.

A még jobbak: 5/4.5
Szerettem ezeket a novellákat, közel állnak a szívemhez. Ezek a szerzők tehetségesek, megérdemlik, hogy felfigyeljenek rájuk az olvasók. Mindegyikük írásában van valami óriási pozitívum, pl. a magával ragadó történet, a különleges írói hang, az izgalmas cselekmény, a feszes dramaturgia, a felejthetetlen karakterek, a hangulat. Itt igazság szerint a rangsor is csak annyi, hogy egy-egy hajszálnyival éreztem csak jobbnak egyiket a másiknál, mind nagyon tetszett. Biztosan újraolvasom még őket, és az írók további műveire is vevő vagyok.

11. Csikász Luca: Lélekbe vésve
Tetszett a lelki társak ötlete. A novella egy ígéretes alapsztori remek megvalósítása.
10. Sebestyén Kinga: Azok, akik vagyunk
Két szemszögből íródott történet érdekes világfelépítéssel és izgalmas cselekménnyel.
9. Nagy Roxána: Zsongás
Kedves tinisztori egy bizonytalan lányról és egy srácról, aki jó hatással van rá. Tetszett a fiatalos hangnem.
8. Itvás Éva: A filmrajongó lány különös betegsége
Aranyos, romantikus tinitörténet hasonló érdeklődésű fiatalok szerelméről és arról, hogyan vesszük észre az igaz szerelmet.
7. Novák Vica: (Át)hangolókulcsok
Kedves, romantikus novella, szerettem benne a tipikus francia bájt és a kedvelhető karaktereket.
6. Eszes Rita: Ajtók
Elgondolkodtató, romantikus történet mostohatesók közötti szerelemről. Nagyon jól sikerült írás, izgalmas, fordulatos, szerethető. Megvan benne az, amit a hasonló témájú Stepbrother dearest-ben nem éreztem.
5. Rácz-Stefán Tibor: Ó, Rómeó!
Főleg az érzelemábrázolás, a fiatalos stílus és a modern hangnem tetszett. Ez volt az első mű, amit a szerzőtől olvastam, de ezek után a többit is várólistára tettem.

A legjobbak: 5/5
Ezek voltak a kedvenceim, igazán zseniális művek. Többször újraolvasós, "azóta is ezen merengős" kategóriába sorolható, csodás írások ezek. Minden soruk igazi kincs. Ötletes alaptörténetek, remek megfogalmazás, magával ragadó stílus. A szerzők további műveit is szívesen olvasnám.

Tehát a toplista:
4. V. K. Bellone: Tajték
Nagyon érdekes az alaptörténet, nem is hallottam eddig a selkie-kről. A hangulat átütő, nagyon emlékezetes maradt számomra. Tetszett a selkie és a tenger kapcsolatának különleges ábrázolása.

3. Helena Silence: Álmomban, egy életben
A törénet nagyon érdekes, izgalmas. Szerettem az érzelmek ábrázolását, a vívódást, a romantikus szálat és a minimális paranormális jelleget. Gyönyörű, elgondolkodtató és reményt adó írás.

2. Nyírő Szabina: Kristálykastély
Az alaphelyzet figyelemre méltó. Egy szobor szemszögéből láthatjuk az eseményeket, az ő érzéseit ismerjük meg, hogyan szeret bele egy emberbe. Nagyon érdekes az ötlet, a történet izgalmas és romantikus. Az érzékelés leírása nagyon megfogott. Az írónő igazán tehetséges.

1. Kemese Fanni: Emléket a fejedből
Annyira szívesen olvasnám a folytatását, hogy nem tudom elmondani. Remek volt, izgalmas, feszültségteli, drámai, romantikus és a vége...! Ó, remélem, Fanni ír belőle regényt vagy trilógiát. Szerettem a gonosz testvér fejében lenni, és nagyon megkedveltem mindegyik szereplőt. A szerzőnek ez az írása fényévekkel jobb, mint A Napszemű Pippa Kenn. Az a könyv óriási csalódás volt számomra, bár láttam benne az írónő tehetségét, a könyv valahogy mégsem sikerült jól, tele volt logikai bakival és karakteridegen lépésekkel. Ez a novella viszont örök kedvenc lesz. Gratulálok, Kemese Fanni!

Összességében elmondhatom, a könyv igazi kincs a romantikus novellák kedvelőinek. Akik nem szoktak novellákat olvasni, azoknak is szívből ajánlom, nem fognak csalódni. Minden szerzőnek gratulálok remek munkájához! Remélem, a kiadó sok ilyen kitűnő kötettel fog még megörvendeztetni minket. A következő hasonló projekt a karácsonyi antológia, alig várom, hogy olvashassam.

Értékelés:
Novellák: 15/14
Borító, küllem: 5/5
Összsesen: 20/19

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Template by:

Free Blog Templates